Mami Yamasaki

“Generative”, 2024, acrylic on canvas,91×72.7㎝
$8,300

This painting was created based on an image generated through interactions with AI.

この絵は生成AIとのやり取りの中で出来た画像をもとに制作しました。

“Greed”, 2024, acrylic on canvas, 72.7×91㎝
$8,300

This painting is a representation of the endless overflowing desires of the city.

この絵は都市のどこまでも果てしなく溢れ出る欲望を絵の具で表現しました。

Born in Takatsuki City, Osaka Prefecture in 1987, raised in Takarazuka City, Hyogo Prefecture

Graduated from Tama Art University, Faculty of Fine Arts, Department of Painting, Oil Painting major in 2010 Currently based in Shiga Prefecture and Tokyo

Awards
2023 Anonymous Collection AWARD 2023 Emerging artist of the year award winner 2023 Anonymous Art Project Competition 1st Special Award winner
2022 WATOWA ART AWARD 2022 Shibuya Style Award winner
2020 New Artist Award debut 2020 Selected

Other achievements
2024 Naotaro Moriyama Created a painting for the vinyl record jacket of the song “Romantique” 2022 Appointed as ambassador for Maruzen Art Trading (import art materials agency)

Public collection
Aichi Prefectural Museum of Art Gunma Museum of Modern Art

名前 山崎雅未 Mami YAMASAKI

1987年 大阪府高槻市生まれ 兵庫県宝塚市育ち 2010年 多摩美術大学美術学部絵画学科油画専攻卒業 現在は滋賀県と東京に拠点があります

受賞歴
2023年 anonymous collection AWARD 2023 Emerging artist of the year 授賞 受賞 2023年 anonymous art project competition 第一回 特別賞 受賞 2022年 WATOWA ART AWARD 2022 シブヤスタイル賞 受賞 2020年 美術新人賞 デビュー 2020 入選

その他の実績 2024年 森山直太朗 楽曲「ロマンティーク」アナログレコード盤ジャケット用絵画制作 2022年 丸善美術商事(輸入画材代理店)アンバサダーに就任

Public collection 愛知県美術館 群馬近代美術館

展示歴
個展
2024年「Generative-nightmare-」ZeroBase神宮前とanonymous bldg.の2拠点開催/東京 2024年「Fluctuation」阪急メンズ大阪/大阪
2024年「Alley」表参道クロッシングパーク/ 東京
2023年「SQUARE」 anonymous studio SAKAE HIROBAS / 愛知県
2023年「Journey」 ZeroBase神宮前/東京
2023年「Chaotic」西武渋谷店/東京
2023年「White noise」阪急メンズ大阪/大阪
2023年 anonymous bldg. /東京
2022年「此処何処」/MU東心斎橋ギャラリー/大阪
2021年「存在」/BAR 山﨑文庫/東京
2021年「まほろば」/O gallery UP・S/東京
2017年 La mer/奥野ビル/東京
2009年 「Silent」ギャラリー フォレスト/奥野ビル/東京
2008年 多摩美術大学構内鑓水青年美術館/東京

アートフェア・グループ展など
2024年 ART TAIPEI 2024/台湾/アートフェア
2024年 「Insensibility」表参道クロッシングパーク/東京/二人展 2024年 群馬近代県立美術館 コレクション展/群馬近代県立美術館 2024年「アートスロープ」西武渋谷百貨店/東京/グループ展 2024年 ART FAIR TOKYO 2024/東京/アートフェア 2024年 2023年度第4期コレクション展/愛知県美術館 2024年 ONE ART TAIPEI 2024/台湾/アートフェア
2023年 Art Collaboration Kyoto 2023/京都/アートフェア 2023年「アートスロープ」西武渋谷百貨店/東京/グループ展 2023年 ONE ART TAIPEI 2023/台湾/アートフェア 2022年 アートスペース羅針盤/東京/グループ展
2020年 「美術新人賞デビュー入選作品展」ギャラリー和田/東京/

I paint the lights of the city at night. Light is not just a material thing, I try to paint something like hope every day. I feel that when the viewer looks at my paintings, they are facing themselves in the painting while looking at the painting, and they are going back to the past. Hope is like the viewer’s happy memories from the past. It is remembered as a memory color that is more vivid than the actual color.
Cities are places where many people come and go and various emotions intersect, and they contain not only fun and happy things, but also emotions such as sadness and hatred. I feel that darkness contains many things and that unknown things are wriggling. I feel that monsters that have eaten a lot of negative emotions are lurking in the night.

At first, I painted cities because they are beautiful with light gathering there. The light is the moonlight and the lights of the city. I felt that it was beautiful, but at the same time, something was lurking in the darkness and it was frightening. I want to expose and find that something. I am in the middle of a journey.
Cities are somewhat similar in some ways. I want viewers to look at my paintings of cities they have never been to and recall the similarities between them and cities they know, and feel nostalgic.

I express the city lights in an abstract way using squeegees and painting knives. From a distance, my paintings look like a city somewhere, but when you get closer, they look abstract. At the same time, I express something mysterious lurking in the darkness on the screen using a chance expression. It changes its appearance into what the viewer wants to see, like a Rorschach test.
In the final process of my work, I cut up the finished work and destroy it. By doing this, the distance of the concreteness of the work becomes distant and it becomes closer to abstraction.

Generative series I created this work using Generative AI and images generated by Generative AI.

私は都市の夜景の光を描いています。光とは物質的な意味だけではなく、希望のようなものを描けないかと日々探っています。私は鑑賞者が絵を観るとき、絵を観な がらも絵の中に鑑賞者自身が対峙している中で、過去に遡っているように思いました。希望とは鑑賞者の過去の楽しかった記憶のようなもののことです。それは記憶 色として実際よりもより鮮やかな色として思い出されます。 都市は沢山の人が行き交い様々な感情が交差する場所で、楽しいことや嬉しい事だけではなく、悲しみや憎悪などの感情を内包しています。暗闇は沢山の物を内包 し、得体のしれない物が蠢いている様な気がします。マイナスの感情をたくさんたべた化物が夜には潜んでいるような気がするのです。 初めは都市は光が集まり美しいので描いていました。光は月明かりと街の光です。美しいと同時に闇の中に何かが潜んでいて恐ろしいとも思いました。私はその何 かを暴き、見つけ出したい。私は旅の途中にいます。 都市はどこか似ているところがあります。私は鑑賞者が行ったことのない都市の絵を観て自分の知っている都市との類似点を思い浮かべて懐かしんで欲しいと思って います。 都市の街の光をスキージーやペインティングナイフ等を用いて抽象表現的に表現しています。私の絵は遠くからだと何処かの都市のように見えますが絵に近づくと抽 象的に見えるように表現しています。それと同時に暗闇に潜む何か得体の知れないものを偶然性のある表現を用いて画面に表しています。それはロールシャッハ・テ ストのように鑑賞者の見たい物へ姿を変化させます。 私の作品は最後の工程で仕上がっていく作品を切り刻むように壊す作業を行います。それをすることにより作品の具象としての距離は遠ざかりより抽象に近づきま す。

Generativeシリーズ Generative AIを使用し、Generative AIに生成させた画像を用いて制作しました。